lördag 17 januari 2009

De största reglerna

De olika reglerna som Bob Martin beskriver i sin bok finns några som är "större" än de andra. De kanske är självklara på sitt sätt men är långt i från alltid självklart hur man faktiskt ska hantera dem.

  1. G5: Duplicering: Lätt att förstå men svår att faktisk genomföra. Det är så lätt att göra copy and paste. Det finns en mängd trick för att undvika att duplicera koden men vilket ska man använda i vilken situaion. Men som sagt, det är lätt att förstå att det är dåligt att ha samma kod på två ställen.
  2. N1: Använd beskrivande namn: En gång i tiden fick en variabel inte använda mer än åtta tecken, då var man tvungen att skriva btn i stället för Button. En gång i tiden hanterade vi bara bytes, då var det en god idé att ha med typen i variabelnamn för att veta hur man skulle hantera respektive byte. Idag kan vi skapa typer för varje behov. Så använd den frihet vi idag har till att faktiskt skriva vad saker är och ska göra så att det är så tydligt det någonsin kan bli.
  3. G12: Skräp: Allt som inte tillför något är skräp. Det låter svepande men är grunden för flera av de andra reglerna, tex C2, C3, C4, C5, F4 och G9
  4. G27: Struktur över konvention: Att tala om en procedur ska följas är enkelt. Att komma ihåg att man ska följa proceduren är svårare. Därför är det bättre att genom struktur tvinga efterlevnad. Får en klass bara instansieras en gång använd, implementera en singleton i stället för att skriva en kommentar som beskriver användningen.
  5. G6: Kod i fel abstraktions nivå: Vi människor är duktiga på att blanda abstraktionsnivå. Vi kan beskriva stora skeden en sekund och sedan hoppa ner på detaljer i nästa. Det är dock svårt att förstå kod som blandar abstraktionsnivåer. Detta är nog en av de svåraste reglerna att både förstå och sedan följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar